سنگ تراورتن

5 مورد از انواع سنگ تراورتن برای نما

5 مورد از انواع سنگ تراورتن برای نما

انتخاب انواع سنگ تراورتن برای نما چه در داخل و چه در خارج از ساختمان یک گزینه معقول است. این گروه سنگ‌ها که دارای طرح‌ها و رنگ‌های متفاوتی هستند به‌صورت ماندگار و همیشگی نمای زیبا به سازه‌های شما می‌دهند. به همین دلیل از دیرباز تاکنون معماران و سازندگان از این نوع سنگ، استفاده‌های زیادی می‌کنند. عباس آباد، حاجی آباد، تکاب، دره بخاری و ابیانه از انواع سنگ تراورتن برای نما هستند. اگر به‌دنبال زیبایی ساختمان‌های خود با این گونه سنگ‌ها هستید با ما همراه باشید. ما در این مقاله به ارائه اطلاعاتی از انواع سنگ تراورتن، کاربرد و قیمت آن‌ها می‌پردازیم.

بررسی سنگ تراورتن

انواع سنگ تراورتن برای نما از جمله سنگ‌های سبک محسوب می‌شوند که مناسب‌ترین گزینه برای نمای خارجی هستند. این نوع سنگ‌ها به‌دلیل دارا بودن فرج و خلل مناسب به‌راحتی با ملات به محل مورد نظر می‌چسبند. در واقع سنگ تراورتن یک سنگ آهک است که در چشمه‌های آب گرم پیدا می‌شود و ظاهری فیبر مانند دارد. این محصول در مقابل حرارت و آتش، مقاوم است و تغییر رنگ نمی‌دهد.

همچنین، مراقبت و نگهداری از آن‌ها ساده و کم هزینه است. به‌طور کلی سنگ تراورتن در 2 دسته مصنوعات سنگی (گلدان‌ها، شومینه‌ها، باربیکو و فواره‌های سنگی) و مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول با بافت راه راه یا بدون بافت به رنگ سفید، شکلاتی، کرم روشن و تیره، زرد، قرمز و لیمویی یافت می‌شود. ساختار سنگ‌های تراورتن از تعداد زیادی سوراخ و منافذ شکیل شده است که به عنوان عایق در برابر صدا و گرما عمل می‌کند. جدول زیر مشخصات کلی سنگ تراورتن را نشان می‌دهد.

چگالی مخصوص ۲/۷۱ گرم بر سانتی‌متر مکعب
گراویتی ویژه ۱/۶۸ گرم بر سانتی‌متر مکعب
نقطه اشتعال ۳۱ درجه سانتی‌گراد
قابلیت انحلال در آب در دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد نامحلول اما در هیدروکربن‌های کلرینه و بنزن، متانول و اتانول محلول

لازم است بدانید که بین سنگ تراورتن و مرمریت، تفاوت عمده‌ای وجود دارد. اگرچه هر 2 از سنگ آهک ساخته شده‌اند اما سنگ آهک تحت فشار و گرمای شدید به مرمریت تبدیل می‌شود. درحالی که تشکیل تراورتن به گرما و فشار زیاد نیاز ندارد و ساختار هر 2 سنگ طبیعی به‌طور کامل متفاوت است. در سنگ مرمریت جذب آب و رطوبت وجود ندارد که به‌علت تخلخل کم آن است. درحالی که سنگ تراورتن به‌دلیل تخلخل بال، دارای چسبندگی بیشتر و وزن کمی است که همین ویژگی آن را برای نما بسیار مناسب کرده است.

انواع سنگ تراورتن برای نما

انواع سنگ تراورتن برای نما

سنگ تراورتن یک سنگ طبیعی محسوب می‌شود که دارای طیف وسیعی از رنگ‌های مختلف با ویژگی‌های منحصر به‌فرد است. انواع سنگ تراورتن برای نما بر اساس رنگ، استحکام و محل معادن آن‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. از مهم‌ترین انواع این سنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. سنگ تراورتن عباس آباد

سنگ تراورتن عباس آباد

سنگ تراورتن عباس آباد بسیار پرمصرف و به رنگ سفید با موج‌های جذاب، قابل خریداری است. این نوع سنگ که چسبندگی و ساب‌پذیری بالایی دارد، فقط مختص بهترین تولیدکنندگان است. به‌دلیل داشتن کیفیت بالا، ترکیبات متنوع و لایه‌ای، امکان تولید آن توسط هر کارخانه‌ای وجود ندارد. بدون شک یکی از با کیفیت‌ترین و بهترین انواع سنگ تراورتن برای نما سنگ عباس آباد است. علاوه‌بر این با خاصیت چسبندگی خود، قابلیت تحمل شرایط آب‌وهوایی مختلف را دارد. همچنین، می‌تواند برای برج‌های بلند و ارتفاع‌دار مورد استفاده قرار گیرد. سنگ‌ تراورتن عباس آباد به‌صورت موج‌دار و بی‌موج برش داده می‌شود که هر کدام طرفداران خاص خود را دارد.

سنگ تراورتن عباس آباد

2. سنگ تراورتن حاجی آباد

سنگ تراورتن حاجی آباد

یکی دیگر از انواع سنگ تراورتن برای نما سنگ حاجی آباد است. این نوع سنگ که رنگ کرم روشن تا شکلاتی را از آن خود کرده است در مقایسه با سایر تراورتن‌ها، بدون موج برش داده می‌شود. همین حالت باعث می‌شود که جلوه بهتری در نمای ساختمان داشته باشد. همچنین، می‌توان از آن برای محوطه‌سازی، ساخت وسایل دکوراتیو، نمای داخلی و نمای بیرونی ساختمان استفاده کرد. به این نکته دقت کنید، هرچه سنگ روشن‌تر و موج و هاله‌های آن کم‌تر باشد، قیمت بالاتری دارد. سنگ تراورتن حاجی آباد دارای طرح‌های چرمی و موج‌دار است که جذابیت آن را چندین برابر کرده است.

این محصول به‌جز نمای بیرونی ساختمان به عنوان کفپوش نیز قابل استفاده است. همچنین، برای نمای رومی، نوع بی‌موج با رنگ روشن را به‌کار می‌برند. این نوع سنگ درصد تخلخل کم‌تری در مقایسه با انواع دیگر دارد؛ در نتیجه هزینه شست‌وشو و مراقبت آن کاهش می‌یابد. سنگ حاجی آباد به‌صورت خام و کوپ یا قواره به کشورهای خارجی هم به‌صورت گسترده صادر می‌شود. به شکل فراوری شده نیز در ابعاد ۴۰ طولی با هزینه بیشتری در مقایسه با نوع خام، فروخته می‌شود.

3. سنگ تراورتن تکاب

سنگ تراورتن تکاب

سنگ تکاب که در لیست انواع سنگ تراورتن برای نما قرار دارد در 3 رنگ کرم، قهوه‌ای و مشکی در بازار عرضه می‌شود. نقش‌ و نگارهای زیبای این سنگ، آن را در ساختمان‌سازی پرکاربرد و محبوب کرده است. حالت‌های موج‌دار و بی‌موج این نوع محصول باعث شده است که در دکوراسیون، بیشترین کاربرد را داشته باشد. سنگ‌های تراورتن تکاب از جمله انواع سنگ قیمت مناسب برای نما هستند. طرح کلی آن‌ها به شکل گل پنبه‌هایی است که به قطر ۲ تا ۷ سانتی‌متر تولید می‌شوند. در کل این نوع سنگ در دیواره‌های راه پله رایج‌ترین کاربرد را دارد. تنوع در اندازه و کیفیت آن هم باعث افزایش تقاضا در بازارهای داخلی و بین‌المللی شده است. ویژگی‌های این نوع سنگ شامل موارد زیر می‌شوند:

  • رنگ نقره‌ای با لکه و رگه‌های سفید
  • مقاوم در برابر خط‌ ‌و خش و حرارت
  • زیبایی منحصر به‌فرد
  • ضدلغزش با بافتی متفاوت

سنگ تراورتن تکاب

4. سنگ تراورتن دره بخاری

سنگ تراورتن دره بخاری

از انواع سنگ تراورتن برای نما سنگ دره بخاری را می‌توان نام برد. یکی از مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین سنگ‌های سفید است که معدن این نوع سنگ در نزدیکی معدن حاجی آباد در محلات استان مرکزی واقع شده است. سنگ تراورتن دره بخاری به‌دلیل کیفیت بالا و رنگ روشنی که دارد، جزو تراورتن‌های گران قیمت محسوب می‌شود که نمایی بسیار شیک و لوکس به ظاهر ساختمان می‌دهد. از ویژگی‌های این نوع سنگ می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • شفافیت و براقیت
  • تخلخل کم
  • داشتن تراکم بالا
  • مقاومت سایشی بالا

سنگ دره بخاری یکی از پرفروش‌ترین و بهترین سنگ‌های نما به شمار می‌رود که در بین معادن سنگ کشور از سابقه خوبی برخوردار است. نمونه‌های موج‌دار آن که به شکل اسلب فراوری می‌شود در کف سالن‌های پذیرایی و هتل‌ها کاربرد دارد. درحالی که نمونه بی‌موج این سنگ‌ها در نمای بیرونی ساختمان و طرح‌های کلاسیک و رومی استفاده می‌شوند.

سنگ تراورتن دره بخاری

5. سنگ تراورتن ابیانه

سنگ تراورتن ابیانه

سنگ‌های ابیانه از انواع سنگ تراورتن برای نما هستند که زیبایی خاصی دارند. یک گزینه ارزان و مقرون به‌صرفه در مقایسه با سایر سنگ‌های سفید شناخته شده است. دارای زمینه رنگی روشنی است که در درجه‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود. این نوع سنگ دارای خصوصیاتی چون جذب آب پایین، چسبندگی بالا به ملات، مقاومت سایشی و فشاری است. ضمن این‌که سنگ تراورتن ابیانه هم مانند دیگر تراورتن‌ها با استفاده از روش‌های اسلب، تایل و صیقلی چرمی فرآوری می‌شود.

البته بهتر است بدانید که این نوع سنگ‌ها از چگالی و درصد جرم حجمی پایین‌تری برخوردار هستند؛ ضمن این‌که نوع رسوب آن‌ها نیز کم‌تر است. به همین دلیل مقاومت پایین‌تری نسبت به دیگر تراورتن‌ها دارند. اما زیبایی و قیمت مناسب آن‌ها باعث شده است که در نمای ساختمان، محوطه‌سازی و دیوار داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گیرند. سنگ ابیانه با بهترین کیفیت، ماندگاری بالا دارد و دارای رنگ‌های مختلفی است. با خرید آن هیچ نگرانی بابت کدر شدن، بیرون‌زدگی رزین و از بین رفتن شفافیت در طی گذشت زمان، نخواهید داشت.

انواع فرآوری‌های تراورتن

فرآوری سنگ‌های استخراج شده تراورتن به شکل‌های مختلف صورت می‌گیرد که باعث ایجاد تنوع در محصولات این نوع سنگ می‌شود. در زیر به برخی از این فرآوری‌های انواع سنگ تراورتن برای نما اشاره خواهیم کرد.

  • سنگ تراورتن چرمی

در این نوع فرآوری به‌جای استفاده از ساب معمولی از نوع خاصی ساب استفاده می‌شود. طی این روند، پستی و بلندی‌هایی روی سطح سنگ ایجاد می‌شود اما تخلخل‌ها به‌طور کامل گرفته نمی‌شوند. نوعی حالت چرم به سنگ می‌دهد که سطح آن دیگر براق نیست. این نوع فراوری را می‌توان در نما، پارکینگ، راه پله، لابی و سرویس بهداشتی استفاده کرد.

  • سنگ تراورتن صیقلی و سابیده

در سنگ تراورتن صیقلی و ساییده، پلاک‌های سنگی تراورتن از کوپ‌ها برش داده و برای فرآوری، منتقل می‌شوند. فرآوری آن در ۳ مرحله پیش‌ساب، بتونه سنگ و ساب نهایی انجام می‌گیرد. این فرایند باعث می‌شود که سطح ظاهری شیک، لوکس و براق داشته باشد و برای نمای بیرونی، بهترین انتخاب به حساب آید. البته این نوع روکش براق می‌تواند هزینه بیشتری نسبت به سایر پرداخت‌ها داشته باشد.

  • سنگ تراورتن آنتیک

فرآوری سنگ تراورتن آنتیک به 2 روش امکان‌پذیر است. روش مکانیکی که به کمک یک محفظه و تعدادی ساچمه از جنس سنگ یا فلز اجرا می‌شود. روش دیگر استفاده از اسید سولفوریک و آب است که باعث خوردگی و ایجاد حالت آنتیک می‌شود.

کاربرد سنگ تراورتن برای نما

نکات کلیدی و کاربردهای متنوع انواع سنگ تراورتن برای نما باعث شده است که به یکی از پر استفاده‌ترین سنگ‌های ساختمانی تبدیل شود. این محصول بیشتر برای سنگ نما استفاده می‌شود؛ به‌خصوص برای سبک‌های کلاسیک که درحال حاضر طرفداران زیادی دارد. این نوع سنگ، بیشتر در مناطق با آب‌وهوای سرد و بارندگی زیاد کاربرد دارد. البته به شرطی می‌توان در این مناطق و محیط‌هایی مانند حمام یا سرویس‌های بهداشتی استفاده کرد که به‌خوبی آب‌بندی و مراقبت شوند. به این دلیل که درصورت عدم نگهداری مناسب، مستعد خراب شدن هستند. مزایای زیاد این گروه سنگ‌ها مانند وزن سبک، دوام و طول عمر بالا، قیمت مناسب و تنوع بالا در طرح و رنگ باعث می‌شود از معایب آن در هنگام خرید، چشم پوشی کنید. در مجموع از کاربردهای انواع سنگ تراورتن برای نما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرنیز و پوشش دیوارهای داخلی ساختمان مثل سالن‌ها و لابی
  • کف و سنگ پله
  • ساخت ستون و آب‌نما
  • مجسمه و شومینه
  • حمام، دستشویی و آشپزخانه
  • نرده سنگی (صراحی)
  • پوشش دیواره داخلی مجتمع‌های تجاری
  • ابزار سنگی در نما به ویژه نماهایی به سبک رومی
  • راهروها و مسیرهای راهپیمایی
  • حیاط و پاسیو

بررسی قیمت های سنگ تراورتن

بررسی قیمت های سنگ تراورتن

همان‌طور که گفته شد انواع سنگ تراورتن برای نما به‌علت ویژگی‌های متفاوت، قیمت‌های متنوعی نیز دارند. هزینه خرید و اجرای هر سنگ تراورتن در شهرهای مختلف به‌طور قابل توجهی متفاوت است. سنگ تراورتن با کیفیت بالا، رگه‌های کم‌تری دارد. همچنین، شفاف‌تر است و به مواد پرکننده کم‌تری نیاز دارد. همین ویژگی‌ها ارزش و قیمت آن را برای خریداران بیشتر می‌کند. بنابراین، بهتر است با متخصصان یا تامین‌کنندگان مشورت کنید تا باتوجه به موقعیت مکانی و الزامات پروژه خود بتوانید قیمت سنگ تراورتن را برآورد کنید.

علاوه‌بر این امکان دارد که قبل از نصب انواع سنگ تراورتن برای نما سطح روی کار شما به اصلاح نیاز داشته باشد. این فرایند خود نیاز به هزینه‌هایی دارد که باید هنگام تعیین قیمت، آن را هم در نظر بگیرید. همچنین به ملاتی که برای چسباندن سنگ تراورتن استفاده می‌کنید هم توجه داشته باشید. به این دلیل که اگر با لاتکس یا پلیمرها تقویت شده باشند، هزینه‌های بیشتری را هم در بر دارند. از موارد موثر بر قیمت سنگ نما با سنگ تراورتن ‌می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کیفیت سنگ
  • ابعاد و ضخامت تراورتن
  • فرآوری
  • فاصله از معدن و هزینه‌های حمل‌ونقل
  • تیرگی یا روشنایی
  • موج و هاله‌های سنگ‌ها
  • درجه‌بندی

عوامل موثر در انتخاب سنگ تراورتن برای نما

انتخاب سنگ تراورتن مناسب برای نمای ساختمان شما به عوامل مختلفی بستگی دارد. در اینجا به برخی از مهم‌ترین موارد اشاره می‌کنیم:

  • رنگ و طرح: همانطور که در ۵ نمونه بالا دیدید، تراورتن‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی وجود دارند. رنگ و طرح سنگ نما باید با سبک کلی ساختمان، سلیقه شما و البته شرایط آب و هوایی منطقه همخوانی داشته باشد.
  • ابعاد و ضخامت: سنگ‌های تراورتن در ابعاد و ضخامت‌های مختلفی فرآوری می‌شوند. انتخاب ابعاد و ضخامت مناسب بر زیبایی نما و همچنین استحکام آن تاثیرگذار است.
  • سطح سنگ: تراورتن‌ها را می‌توان به صورت صیقلی، تیشه‌ای، چرمی و … فرآوری کرد. هر کدام از این سطوح زیبایی خاص خود را دارد و باید با توجه به کاربری فضا (مثلا کف‌پوش یا دیوار) انتخاب شود.
  • بودجه: طبیعتا قیمت سنگ‌های تراورتن با توجه به رنگ، طرح، ابعاد، ضخامت و … متفاوت است. بهتر است قبل از انتخاب سنگ نما، بودجه خود را مشخص کنید.

سخن پایانی

داشتن اطلاعاتی در مورد انواع سنگ تراورتن برای نما این امکان را می‌دهد تا باتوجه به سلیقه، شرایط پروژه و مشخصات مدنظر، بهترین را انتخاب کنید. هر کدام از سنگ‌ها دارای موج‌ها، رنگ‌ها و خصوصیات ظاهری متفاوتی هستند اما نباید به‌دلیل ویژگی‌های ظاهری، آن‌ها را برای نماسازی انتخاب کنید. بنابراین، شناخت بهترین سنگ، ضخامت و قیمت در هنگام خرید و نصب آن از اهمیت بالایی برخوردار است. هرچند که در سال‌های اخیر تقاضای زیاد سنگ تراورتن در کشور افزایش یافته و به عنوان سنگی باکیفیت بالا شناخته می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد سنگ تراورتن و سنگ نما می توانید با کارشناسان فتح سپاهان به شماره 09133268331 تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول انواع سنگ تراورتن برای نما

✅ علت مصرف زیاد سنگ تراورتن چیست؟

به‌علت داشتن مقاومت بالا، شرایط استخراج ایده‌آل، قیمت مناسب، زیبایی ظاهری و برش خور بودن آن کاربرد فراوانی دارد.

✅ نمای سنگ تراورتن گران‌تر است یا مرمریت؟

باتوجه به این‌که هر 2 از سنگ‌های طبیعی باکیفیت هستند، قیمت سنگ تراورتن در هر متر مربع، ارزان‌تر از نمای گرانیت است.

✅ سنگ تراورتن برای چه محیط‌هایی کاربرد دارد؟

بیشترین کاربرد این سنگ برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان است. البته ضخامت آن باعث شده که برای محیط‌های مرطوب و دیواره‌های استخر و حمام نیز مناسب باشد.

✅ عوامل موثر بر قیمت انواع سنگ تراورتن برای نما چیست؟

تخلخل سنگ، قطر و ابعاد برش، رنگ و طرح، درجه‌بندی و کیفیت از موارد موثر در تعیین قیمت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *