سنگ تراورتن

نحوه تمیز کردن سنگ تراورتن

نحوه تمیز کردن سنگ تراورتن

نحوه تمیز کردن سنگ تراورتن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به این دلیل که باعث افزایش طول عمر سنگ و ایجاد زیبایی ساختمان می‌شود. این محصول با ظاهری متمایز، عملکردی با دوام و ماندگار را برای صاحبان خانه فراهم می‌کند. روش تمیز کردن نادرست این محصول به کف، آسیب می‌رساند و روی پوشش براق نیز تاثیر می‌گذارد. مراحل مهمی که در تمیز کردن سنگ تراورتن مهم هستند شامل جارو کردن کف، تمیز و ضد عفونی کردن سطح مورد نظر و خطوط دوغاب است. در این مقاله، نکاتی برای تمیز کردن سنگ‌های تراورتن با شما به اشتراک می‌گذاریم. این مطالب تضمین می‌کنند که کف سطح مورد نظر شما همچنان جدید به نظر رسد، پس با ما همراه باشید.

بررسی سنگ تراورتن

بررسی سنگ تراورتن

سنگ‌های تراورتن جزو سنگ‌های طبیعی هستند که در بسیاری از فضاها، کاربرد وسیعی دارند. این محصول که از معادن مناطق مختلف کشورمان به دست می‌آید، رنگ‌بندی‌های خاصی دارد. به همین دلیل یافتن رنگ متناسب با دکور خانه خود، کار ساده‌ای است. در مجموع، تراورتن را می‌توان به راحتی در فضاهای زیر استفاده کرد.

  • در پاسیو و تمام طبقات بیرونی
  • روی پله‌های استخر
  • در باربیکیو
  • روی پله‌های فضای باز و در مسیر پیاده‌روی باغ‌ها
  • روی تمام سطوح مرطوب
  • برای پوشش داخلی آشپزخانه و دیوارهای داخلی

سنگ‌های تراورتن به‌طور معمول در کف‌سازی استفاده می‌شوند که به‌دلیل بافت نرمی که دارند، بسیار مقاوم هستند. بنابراین، درصورت نگهداری صحیح، سالیان سال بدون هیچ مشکلی، قابل استفاده هستند. این محصول در چند دهه اخیر با ظاهر آنتیک خود برای سطح روشویی معروف شده و بیش‌ترین توجه را به خود، جلب کرده است. انواع سنگ تراورتن باتوجه به مناطقی که از آن استخراج می‌شوند، متفاوت هستند. رنگ‌های پرمصرف این محصول به سنگ‌های تراورتن سفید و تراورتن بژ، معروف هستند.

علاوه‌بر این‌ سنگ‌های تراورتن به‌علت ساختار ضدآب و خنکی که دارند، برای دیوارهای خارجی هم انتخاب مناسبی هستند. اما قیمت این سنگ‌های تراورتن که دغدغه بسیاری از افراد شده، بسته به رنگ، کیفیت و اندازه مورد نظر، متفاوت است. البته نوع برش هم که باتوجه به منطقه استفاده از محصول تعیین می‌شود در قیمت، نقش دارد. بهتر است به فروشگاه‌های معتبر، مراجعه کنید تا همه این عوامل را ارزیابی و نوع ایده‌آل خود را خریداری کنید.

چرا نحوه تمیز کردن سنگ تراورتن مهم است؟

تراورتن، هزاران سال است که در انواع کاربردهای ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختار این محصول در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی متخلخل است. به همین دلیل آسیب‌پذیری‌های ذاتی خاصی دارد که باید هنگام تمیز کردن در نظر گرفته شود. با مرور زمان، خاک به سنگ طبیعی می‌چسبد و ممکن است که آسیب ببیند یا درخشش خود را از دست بدهد. همچنین، لکه‌ها یا رگه‌ها می‌توانند در اثر روش‌های نادرست تمیز کردن، ایجاد شوند. بنابراین با استفاده کردن از محصولات مناسب از آسیب به کف سطح، جلوگیری کنید. تمام این موارد، تمیز کردن سنگ تراورتن را با دقت و با محصولات مناسب، مهم می‌کند. همچنین، باعث می‌شود شما بتوانید از این سنگ طبیعی، برای سال‌های طولانی لذت ببرید.

مراحل تمیز کردن سنگ تراورتن

مراحل تمیز کردن سنگ تراورتن

نحوه تمیز کردن سنگ تراورتن که با روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد، بهتر است به گونه‌ای باشد که به سنگ آسیبی نرساند. درصورت استفاده از این محصول در محیط‌هایی که رطوبت بالایی دارند، باید به نگهداری و تمیز کردن آن بیشتر دقت کنید. در این زمینه توصیه می‌کنیم دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید.

1. کف تراورتن را جارو کنید

جارو کردن، ذرات کوچکی را که می‌تواند باعث ایجاد زخم‌های سایشی جزئی در سطح تراورتن شوند از بین می‌برد. همچنین با گذشت زمان این ذرات ریز، درخشش و پوشش مواد را از بین می‌برد و سنگ زیر آن را در برابر تغییر رنگ و لکه، آسیب‌پذیر ‌می‌کند. بنابراین، می‌توانید هر هفته کف تراورتن را به کمک بخارشو تمیز کنید. با کمک این روش، دیگر احتمال لکه شدن نیز وجود ندارد و به راحتی تمیز می‌شود. تمیز کردن و جارو کردن منظم باید به‌صورت هفتگی روی سطح مورد نظر انجام گیرد.

2. سطح مورد نظر را تمیز و ضدعفونی کنید

مقدار کمی آب گرم را با یک اسفنج، روی زمین بمالید تا سطح تراورتن مرطوب شود. ریختن آب زیاد، باعث می‌شود که از درزگیر بگذرد یا در خطوط دوغاب نفوذ کند و باعث تغییر رنگ، تخریب و رشد کپک شود. در این زمینه محلول شست‌وشوی ضداسیدی خریداری کنید و کف را با این محلول، مرطوب کنید. سپس با آب تمیز بشویید تا بقایای احتمالی که ممکن است وجود داشته باشد، پاک شود. خشک کردن سطح با حوله نیز توصیه می‌شود.

3. خطوط دوغاب را تمیز کنید

تمیز کردن دوغاب اطراف سنگ‌های تراورتن می‌تواند مشکل باشد و سخت به نظر آید. به این دلیل که این خطوط جزو آسیب‌پذیرترین نقاط در نصب کفپوش تراورتن هستند. همچنین، این فضاها مستعد نفوذ آب، لکه‌ها، رشد کپک‌ها و تغییر رنگ هستند. برای تمیز کردن آن به چیزی سابنده نیاز دارید که این مشکل را حل کند. در این خصوص، می‌توانید ابتدا مقداری جوش‌شیرین و آب را مخلوط کنید تا خمیری لطیف، ایجاد شود. در ادامه این خمیر را با یک برس کوچک، روی دوغاب بزنید. همچنین، می‌توانید برای تمیز کردن دوغاب از یک پاک‌کننده سنگ مورد تایید، استفاده کنید.

نکاتی در مورد تمیز کردن سنگ تراورتن

نکاتی در مورد تمیز کردن سنگ تراورتن

نگهداری سنگ تراورتن به استفاده از پاک‌کننده‌های ملایم و مراقبت از دوغاب، بستگی دارد. خوشبختانه تمیز کردن آن با داشتن دانش کافی، آسان می‌شود. البته مواردی وجود دارند که باید آن‌ها را در نظر بگیرید. این فاکتورها که برای تمیز کردن می‌توان به آن اشاره کرد، شامل موارد زیر است:

1. از محصولات اسیدی استفاده نکنید

سنگ‌های طبیعی آهکی هرگز نباید با یک محصول اسیدی، تمیز شوند. سرکه، آبلیمو، محصولات ضدرسوب، آب‌ پرتقال، نوشابه و شراب از محصولات اسیدی هستند. تنها زمانی می‌توانید از این موارد استفاده کنید که مطمئن شوید، سنگ طبیعی شما غیرآهکی است. این هشدار را هم در نظر بگیرید که از محصولات خورنده، استفاده نکنید. کلر نمونه‌ای از مواد خورنده به حساب می‌آید که می‌تواند به سنگ طبیعی، آسیب برساند.

2. آب داغ و صابون سخت را به‌کار نبرید

صابون سخت خانگی درصورت استفاده در سنگ‌های تراورتن، یک لایه چرب به‌جا می‌گذارد. البته، استفاده بیش از حد از سایر مواد شوینده هم می‌تواند همین اثر را داشته باشد. ضمن این‌که سنگ طبیعی را با آب داغ نیز تمیز نکنید. به این دلیل که به پوشش محافظ، آسیب می‌رساند و هزینه‌هایی را برای شما به‌همراه دارد.

3. از کشیدن اجسام تیز و سخت روی سنگ خودداری کنید

برخی از افراد برای پاک کردن لکه‌ها از اجسام سخت، مانند تیغ یا چاقو استفاده می‌کنند تا لکه‌ها را از بین ببرند. این بی‌احتیاطی، سبب آسیب به پوسته سنگ تراورتن می‌شود. علاوه‌بر این برای تمیز کردن از سیم ظرفشویی هم استفاده نکنید. به این دلیل که باعث خط افتادن روی سطح براق و از بین رفتن لعاب روی سنگ‌ها می‌شود. از دیگر مواردی که باید به آن توجه کنید این است که شست‌وشوی بیش از حد و غیراصولی و سابیدن مداوم، جلوه اولیه سنگ از بین می‌برد.

براق کردن سنگ تراورتن

ممکن است بخواهید بعد از تمیز کردن و شستشوی سنگ تراورتن به براق کردن آن بپردازید. این روند بستگی به نوع سنگ، بودجه و میزان آسیب‌دیدگی آن دارد. براق‌سازی تراورتن یک شیوه محبوب، برای زیباتر ساختن نماهای ساختمانی است. در این خصوص می‌توانید از پولیش سنگ که یک ماده شیمیایی برای براق کردن است، کمک بگیرید. این ماده به سنگ‌های قدیمی و کهنه، درخشندگی و جلا می‌بخشد. در فرایند نحوه براق کردن سنگ تراورتن بهتر است مقداری از این مواد را روی پارچه نرم بزنید و با حرکت دایره‌ای روی سطح مورد نظر بمالید.

بعد از چند دقیقه، سنگ تراورتن را با یک پارچه، پاک و خشک کنید. پولیش و واکس سنگ علاوه‌بر براق کردن سطوح، مانع از لغزش هم می‌شوند. این محصولات، عاری از مواد اسیدی هستند و هیچ آسیبی به سطح نمی‌رسانند. لازم به ذکر است که اگر سطح مورد نظر شما دچار آسیب‌دیدگی است، دیگر نمی‌توانید از روش‌های ذکر شده استفاده کنید. باید برای براق کردن آن از روش کفسابی سنگ، کمک بگیرید. در مجموع مراقبت، نگهداری و تمیز کردن سنگ تراورتن افزایش عمر آن را به‌همراه دارد و از به وجود آمدن هزینه‌های اضافی، جلوگیری می‌کند.

سخن پایانی

اکنون با داشتن اطلاعات کافی در زمینه نحوه تمیز کردن سنگ تراورتن می‌توانید ارزش سازه خود را افزایش دهید. سنگ‌های تراورتن یک انتخاب ایده‌آل برای چندین قسمت در خانه از جمله کف، دیوارها، فضاهای داخلی و خارجی هستند. بنابراین، تمیز کردن منظم برای اطمینان از این‌که هیچ کثیفی در سنگ ته‌نشین نمی‌شود، بسیار مهم است. به این نکته توجه کنید، برای لکه‌هایی که با استفاده از روش‌های ایمن حذف نمی‌شوند، باید با متخصص مراقبت از سنگ تماس بگیرید. برای اطلاعات بیشتر در مورد سنگ تراورتن و سنگ نما می توانید با کارشناسان فتح سپاهان به شماره 09133268331 تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول نحوه تمیز کردن سنگ تراورتن

 

زمانی که برای تمیز کردن مناسب است به عوامل مختلفی از جمله شرایط هوا، رطوبت و محل استفاده بستگی دارد. با این حال بهتر است هر چند ماه یکبار به تمیز کردن آن بپردازید.

هنگام تمیز کردن سنگ تراورتن، مهم است که از محصولات و روش‌های مناسب استفاده کنید. محصولات اسیدی، آب داغ، اسفنج زبر و صابون خشن را به‌کار نبرید.

کف سنگ تراورتن متخلخل است و باید آب‌بندی شود تا مایعات و لکه‌ها را جذب نکند. با آب‌بندی مناسب، دوام و طول عمر این سطوح افزایش می‌یابد.

براق کردن سنگ تراورتن با کمک کارشناسان با دستگاه‌های ساب‌پذیری، پولیش و واکس سنگ انجام می‌گیرد.

محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *