سنگ تراورتن

براق کردن سنگ تراورتن

براق کردن سنگ تراورتن

براق کردن سنگ تراورتن در کنار زیبایی آفرینی متمایز آن، مجموعه قوانین خاصی را برای تمیزی بیشتر می‌طلبد. این سنگ به‌دلیل مقاومت بالا و ویژگی‌های خاصی که در برابر عوامل محیطی دارد در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. هیچ چیز مانند سنگ تراورتن براق، سازه‌های شما را زیبا نمی‌کند. با این حال ممکن است در طول زمان، کثیف و کدر شوند و نیاز به براق کردن داشته باشند. بنابراین، برای یادگیری تکنیک‌های پرداخت کف تراورتن تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بررسی ماهیت سنگ تراورتن

براق کردن سنگ تراورتن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به این دلیل که باعث افزایش طول عمر سنگ و ایجاد زیبایی ساختمان می‌شود. این محصول که یک نوع سنگ رسوبی است از دگرگونی‌های ساختار زمین در شرایط فشار و دمای بالا، شکل گرفته است. تراورتن به‌دلیل طیف گسترده‌ای از تنوع و گزینه‌های رنگی که دارد، یک انتخاب رایج برای کفپوش‌های فضای باز و داخلی است. بسیاری از افراد از این سنگ طبیعی برای حمام، کفپوش انواع سطوح و میزهای خود استفاده می‌کنند.

همچنین، یک انتخاب محبوب برای استفاده در نماهای خارجی است. علت پرطرفدار بودن آن، ساختار و ویژگی‌های منحصر به‌فردی است که زیبایی روستایی و نوستالژیک به محیط می‌بخشد. سنگ تراورتن بسیار متخلخل است که این عامل باعث می‌شود آب به عمق آن نفوذ کند و در این مواقع، شرایط غیربهداشتی ایجاد شود. این روند باعث ایجاد لکه شدن روی سطح می‌شود و سطح تراورتن را مات می‌کند. البته، شما می‌توانید این سنگ‌های کسل‌کننده و کدر را بازسازی کنید و درخشش اولیه را به آن بازگردانید. ضمن این‌که برای تمیز کردن آن بهتر است از روش‌های نرم و خنثی استفاده کنید تا به سطح سنگ، آسیبی نرسد.

اهمیت براق کردن سنگ تراورتن

اهمیت براق کردن سنگ تراورتن

یکی از اولین مواردی که افراد هنگام ورود به ساختمان‌ها متوجه آن می‌شوند، سطوح سنگ‌ها هستند. براق کردن سنگ تراورتن به‌طور حرفه‌ای، طراوت طبیعی ساختمان را چندین برابر می‌کند. تراورتن که اغلب به رنگ‌های سفید، خرمایی یا کرمی است با براق شدن، ظاهر طبیعی پیدا می‌کند و کیفیت آن نیز افزایش می‌یابد. علاوه‌بر این براق کردن مانع از نفوذ گردوغبار و ساییدگی و فرسایش سنگ می‌شود. متاسفانه این محصول، بدون نگهداری مناسب درخشندگی خود را از دست می‌دهد.

راه‌های براق کردن سنگ تراورتن

راه های براق کردن سنگ تراورتن

براق کردن سنگ تراورتن یک شیوه پرطرفدار برای زیباتر ساختن نماهای ساختمانی است. برای بازگرداندن درخشش به سنگ خود باید یک روش گام به گام را دنبال کنید. این فرایند نیاز به تمیز کردن، ترمیم براده‌ها، آب‌بندی و در نهایت پرداخت سنگ دارد. ضمن این‌که تمیز کردن و صیقل دادن سنگ‌های تراورتن، یک کار ساده است و می‌تواند پروژه‌ای باشد که خود شما، آن را انجام می‌دهید. برای فرایند نحوه براق کردن سنگ تراورتن بهتر است قبل از شروع، آن سطح را از ذرات گردوغبار و آلودگی‌ها پاک کنید. این کار را می‌توانید با کمک جارو یا دستمال خشک انجام دهید و سپس با طی یا اسفنج مرطوب، سطح را کامل تمیز کنید. بعد از تمیز کردن، براق‌سازی سنگ تراورتن را طی مراحل زیر انجام دهید.

1.تمیز کردن سنگ تراورتن

اولین قدم برای براق کردن سنگ تراورتن تمیز و ضدعفونی کردن آن است. برای تمیز کردن سطح سنگ تراورتن باید از یک کفشوی محکم استفاده کنید. این سطح باید با پاک‌کننده‌های سنگین تمیز شوند که اثری از لکه‌ها نماند. رقیق‌سازی‌های قوی زیادی در بازار وجود دارند که آثار احتمالی لکه‌ها و کپک‌های پنهان را از بین می‌برند اما مهم است که مارک شناخته شده را از مراکز معتبر خریداری کنید. (مقاله مرتبط:  نحوه تمیز کردن سنگ تراورتن)

2.کف‌سابی سنگ تراورتن

یک روش حرفه‌ای برای براق کردن سنگ تراورتن کف‌سابی آن است. در این روش از دستگاه‌های مخصوصی استفاده می‌کنند که باعث از بین رفتن لکه‌ها و خراش‌های روی سنگ می‌شوند و به آن، ظاهر جدید و براق می‌بخشند. در این خصوص توصیه می‌شود که انجام فرایند کف‌سابی، توسط افراد متخصص انجام گیرد. همچنین، باید این دستگاه‌ها دارای ساب‌های نرم و مخصوص سنگ تراورتن باشند.

3.تعمیر تراورتن ترک خورده

تعمیر تراورتن ترک خورده

در این مرحله از براق کردن سنگ تراورتن باید ترک‌ها و تعمیرات احتمالی را بررسی کنید. تراشه‌ها و ترک‌ها را با کمک چسب‌های قوی، ترمیم کنید تا خطوط دوغاب، یکنواخت به نظر برسند. رزین ماده‌ای است که در گذر زمان سفت و سخت می‌شود و از شاخه‌های پلیمر محسوب می‌شود. با کمک این چسب می‌توانید از ورود آب و رطوبت جلوگیری کنید. این روش تمامی حفره‌ها را در سنگ، پر می‌کند و از این طریق سطح تراورتن براق می‌شود. جالب است بدانید که استفاده از رزین و ایپوکسی علاوه‌بر براق کردن سنگ تراورتن، استحکام آن را هم به‌همراه دارد. ضمن این‌که برای آب‌بندی سنگ، باید از رزین به شکل غلیظ شده استفاده کرد.

قبل از برداشتن قدم بعدی برای داشتن سنگ صیقلی، باید زمان مناسبی را منتظر بمانید و اجازه دهید تا مواد خشک شوند. فقط به این نکته توجه کنید که علاوه‌بر متریالی که استفاده می‌کنید، رنگ انتخابی با سنگ‌های شما مطابقت داشته باشد.

4.چسباندن لبه‌های سطوح

بعد از ترمیم و تنفس برای خشکیدن مواد، جهت براق کردن سنگ تراورتن باید ورقه‌های پلاستیکی را در اطراف لبه‌های اتاق یا سطح مورد نظر بچسبانید. به یاد داشته باشید که درحین صیقل دادن سنگ‌های تراورتن از تمام قرنیزه‌ها، کابینت‌ها، مبلمان و سایر سطوح اطراف، محافظت کنید. بهتر است در این مرحله از نوارهای ضدآب استفاده کنید تا کیفیت و خروجی کار با رضایت بیشتری همراه باشد.

5.براق کردن سنگ تراورتن با پولیش سنگ

براق کردن سنگ تراورتن با پولیش سنگ

پولیش سنگ، یک ماده شیمیایی است که برای براق کردن سطح تراورتن کاربرد دارد. کمک گرفتن از این ماده به سنگ‌های کهنه و قدیمی، درخشندگی و جلا می‌بخشد. پولیش علاوه‌بر براق کردن با درزگیری، مانع از لغزش هم می‌شود. در حالت کلی می‌توان گفت که پولیش مانند یک واکس عمل می‌کند و سطوح را براق می‌سازد. مقداری از مواد را روی یک پارچه نرم بزنید و با حرکت دایره‌ای، آن را روی سطح مورد نظر بمالید. در ادامه بعد از چند دقیقه، سنگ را با یک پارچه خشک و نرم دیگر پاک کنید. در این خصوص می‌توانید از واکس سنگ هم برای درخشندگی استفاده کنید که عاری از مواد اسیدی است و هیچ آسیبی به سطح نمی‌رساند.

6.مهر و موم کردن سطوح

در مرحله آخر براق کردن سنگ تراورتن باید کف تراورتن سیقلی را آب‌بندی کنید. پرداخت می‌تواند یک فرایند آسان و در عین حال چالش‌برانگیز باشد. به عبارت دیگر، هنگامی که به درخشندگی تراورتن رسیدید، باید شروع به تمیز کردن کل سنگ کنید. برای اتمام کامل این فرایند، یک سیلر را روی زمین بمالید و بگذارید تا کامل خشک شود. پس از آن، نوار و پلاستیک‌های محافظ را جدا کنید. از این طریق می‌توانید یک کف تراورتن سیقلی برای مدت طولانی داشته باشید.

مهم‌ترین نکات برای براق‌سازی سنگ تراورتن

مهم‌ترین نکات برای براق‌سازی سنگ تراورتن

براق کردن سنگ تراورتن بسته به سطح و نوع آسیبی که دارد، فرق می‌کند. به عنوان مثال در برخی از سطوح، لکه‌ها و خراش‌ها را با الماس‌های صنعتی از بین می‌برند. نوعی از الماس‌ را روی ماشین‌های مخصوص نصب می‌کنند و روی سنگ، چرخش می‌دهند. در ادامه برای تمیزکاری بهتر، پودر خاصی را روی آن می‌ریزند. در کل برای براق کردن به هر روشی که انجام می‌گیرد، مجموعه فاکتورهایی وجود دارند که باید آن‌ها را در نظر بگیرید. نکات مورد نظر در این زمینه، شامل موارد زیر می‌شود:

  • از آن‌جا که تراورتن از سنگ‌های آهکی است، مواد اسیدی موجب ایجاد لکه‌های دائمی روی آن می‌شود. بنابراین به هیچ عنوان از مواد اسیدی برای شست‌وشو و براق کردن استفاده نکنید.
  • یکی از نکات کلیدی برای براق کردن سنگ تراورتن عدم استفاده از وسایل زبر مانند سیم ظرفشویی است. به این دلیل که باعث ایجاد خراش‌هایی روی سطوح می‌شود که باقی می‌ماند.
  • سرکه و آمونیاک، سنگ‌های تراورتن را کدر می‌کنند و نه تنها باعث براق شدن نمی‌شوند؛ بلکه نمای آن را هم از بین می‌برند.
  • ماهانه، کف سنگ‌های تراورتن را با یک پاک‌کننده غیراسیدی، ضدعفونی کنید تا از ایجاد آلودگی‌ها در منافذ سنگ جلوگیری شود.
  • قبل از براق کردن سنگ تراورتن گردوغبار آن را با جاروبرقی یا دستمال، پاک کنید یا از آب ولرم و شوینده‌های ملایم کمک بگیرید.
  • برای تمیز و براق کردن سنگ، استفاده از بخارشو هم کاربرد فراوانی دارد. به‌دلیل قدرت بالای بخار، آلودگی‌ها و کثیفی‌ها از روی سطوح پاکسازی می‌شوند.
  • بعد از اتمام کار پرداخت تراورتن تا ۴۸ ساعت روی سنگ‌ها راه نروید.

جمع بندی

روش‌های مختلفی برای براق کردن سنگ تراورتن وجود دارند که انتخاب آن بستگی به بودجه، میزان آسیب‌دیدگی و نوع آن دارد. درصورتی که تراورتن شما دچار آسیب‌زدگی شدیدی باشد، برای براق کردن آن می‌توانید از روش کف‌سابی سنگ استفاده کنید. اما اگر سنگ تراورتن مشکل جدی ندارد، می‌توانید روش‌های خانگی، پولیش و واکس سنگ را برای براق کردن به‌کار ببرید. این نکته را در نظر داشته باشید که مراقبت و نگهداری مناسب این محصول، افزایش عمر آن را به‌همراه دارد و زیبایی خاص به خانه شما می‌بخشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد سنگ تراورتن و سنگ نما می توانید با کارشناسان فتح سپاهان به شماره 09133268331 تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول براق کردن سنگ تراورتن

✅ سنگ تراورتن به چه موادی حساس است؟

تراورتن در برابر مواد شوینده اسیدی، آسیب‌پذیر است. بنابراین، برای تمیزکاری و براق کردن آن از مواد شوینده مخصوص سنگ استفاده کنید.

✅ براق کردن سنگ تراورتن چگونه انجام می‌گیرد؟

سنگ تراورتن را می‌توان با کمک کارشناسان با استفاده از دستگاه‌های ساب‌پذیری، پولیش و واکس سنگ، براق کرد.

✅ آیا باید سنگ تراورتن را عایق کرد؟

از آن‌جا که تراورتن سنگ متخلخلی است، باید عایق‌بندی شود تا در برابر آب و رطوبت، استحکام کافی را داشته باشد. در غیر این صورت احتمال لک شدن سنگ وجود دارد.

✅ چگونه بفهمم که کف تراورتن نیاز به پرداخت دارد؟

زمانی که سنگ تراورتن شروع به خراشیدگی کرد یا به نظر رسید سطح آن کدر و مات شده است، متوجه خواهید شد که نیاز به براق شدن دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *